خانه / مناظره ها / خاطره حجت الاسلام روانبخش از مناظره با یک وهابی در مدینه

خاطره حجت الاسلام روانبخش از مناظره با یک وهابی در مدینه

حجت الاسلام قاسم روان‌بخش: امسال خداوند عنايت فرمود و اينجانب را براي مهماني خانه‌اش و زيارت قبور پيامبر و امامان غريب بقيع و قبر گم شده حضرت زهرا طلبيد. خدا را بر اين نعمت شاكريم. يكي از نعمت‌هايي كه سفر حج دارد ارتباط با مسلمانان ديگر كشور‌هاست. در اين مدت چند روزه با اين كه بنده روحاني كاروان هستم و فرصت مناسبي براي برقراري اين ارتباط ندارم، ولي در عين حال گاهي هنگام نماز يا زيارت اين توفيق حاصل مي‌شود. امروز زماني كه براي نماز مغرب به مسجد النبي رفتم روي سجاده‌اي كه تهيه شده و در اختيار حجاج قرار گرفته بود ايستاده بودم. ناگهان يكي از روحانيون وهابي وارد شد وگفت: براي چه روي فرش سجاده انداخته‌ايد؟ گفتم: چون نظيف‌تر است. گفت: شما ديوانه‌ايد! گفتم: هنگام نماز آن هم در مسجد پيامبر به مؤمنين اهانت مي‌كنيد! گفت: شما مؤمن نيستيد.
نماز جماعت آغاز شد و به نماز ايستاديم پس از نماز او را صدا زدم و از او پرسيدم شما ما را مسلمان نمي‌دانيد؟ گفت: خير. گفتم: شما مسلمانيد و مؤمن؟ پاسخ داد آري. گفتم: اولاً اگر كافر هستيم چرا حكومت شما كفار را به مكه و مدينه و مسجدالنبي‌(ص) كه ممنوع است راه مي‌دهد؟ ثانياً حتماً قرآن بلد هستيد و به آن عمل مي‌كنيد؟ گفت: بله. گفتم: لااقل شما كه مسلمانيد و قرآن مي‌خوانيد به اين آيه قرآن كه مي‌فرمايد “ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله … (به كفار فحش ندهيد) عمل كرده، به ما فحش ندهيد. ثالثاً آيا هر كس در مسجد روي فرش‌ها سجاده پهن كرده است ديوانه است؟ گفت: بله! تعدادي اهل سنت را نشانش دادم كه در همان صف روي سجاده‌هايشان نشسته بودند و نماز مي‌خواندند. گفتم: اين‌ها هم ديوانه‌اند؟ گفت: نه اين‌ها حتماً به دليلي بوده است. گفتم: ماهم حتماً دليلي داريم. دليل ما اين است كه اولاً سجاده‌ها تميز‌ترند و ثانياً همانگونه كه در فقه مذاهب اربعه اختلافاتي وجود دارد بين فقه جعفري و بقيه اهل سنت نيز اختلافاتي وجود دارد، مثلاً نماز خواندن با دست بسته در فقه مالكي و جعفري استحباب ندارد، ولي در فقه مذاهب حنبلي و حنفي و شافعي با اندك تفاوتي مستحب است. درباره محل سجده نيز اين اختلاف ميان شيعه و سني وجود دارد. اهل سنت بر همه چيز سجده مي‌كنند، ولي در مذهب جعفري بر هر چيزي سجده جايز نيست؛ بلكه بايد بر زمين اعم از خاك و سنگ و آن چه از زمين مي‌رويد باشد، مشروط بر اين كه خوردني نباشد. پيامبر خدا فرمودند: “جعلت لي الارض مسجدا و طهورا” زمين پاك براي من محل سجده قرار داده شده است. بر همين اساس پيامبر در زمان خودش روي زمين و حصير خرما نماز مي‌خواند، ولي در آن زمان اين فرش‌هاي پلاستيكي وجود نداشت. اگر شما ادعا مي‌كنيد كه به سنت پيامبر عمل مي‌كنيد، سعي كنيد روي زمين و حصير نماز بخوانيد نه اين كه مسلماناني را كه به اين سنت عمل مي‌كنند به باد تمسخر بگيريد و حتي روي سنگ هم كه مي‌ايستيد سجاده پهن كرده، روي فرش نماز بخوانيد.
پرسيد: نظرشما راجع به صحابه چيست؟ آيا آن‌ها را دوست داريد؟ گفتم: آن‌ها را دوست داريم ولي همان گونه كه در قرآن آمده است “ تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض”، بعضي از پيامبران را بر بعض ديگر برتري داديم مقام صحابه نيز به يك اندازه نيست؛ برخي از آن‌ها بر بعض ديگر برتري دارند . پرسيد كدام يك از صحابه برترند؟ گفتم: فكرميكنم سلمان. پرسيد چرا؟ براي اين كه حضرت رسول (ص) در جنگ احزاب درباره ايشان فرمودند “سلمان منا اهل البيت”
وهابي: پس مقام علي بن ابي طالب از سلمان پايين‌تر است؟
پاسخ :خير، ايشان از خود اهل بيت هستند.
وهابي: شما نسبت به هيچ يك از صحابه بد نمي‌گوييد؟
پاسخ: البته صرف صحابه بودن عصمت نمي‌آورد آن‌ها را كه در مسير اسلام و خط رسول مكرم اسلام بوده‌اند محترم مي‌شماريم.
وهابي: شما شيعيان به پيامبر و امامانتان استغاثه و از آن‌ها استمداد مي‌كنيد و اين شرك است، از غير خدا نبايد چيزي خواست.
پاسخ: اگر از قرآن برايت استدلال كنم كه از غير خدا مثل پيامبر چيزي خواستن مانعي ندارد مي‌پذيريد؟
وهابي: در قرآن چنين آيه‌اي وجود ندارد.
پاسخ: در سوره انعام آمده است”ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاوك فاستغفروا ا… واستغفر لهم الرسول لوجدوا ا… توابا رحيما” در اين آيه خود خداوند مردم را براي بخشش گناهانشان به درب خانه پيامبر فرستاده، مي‌فرمايد اگر پس از گناه به سراغ شما بيايند و طلب مغفرت كنند و شما نيز براي آن‌ها طلب مغفرت كنيد قطعا آن‌ها را خواهم بخشيد. در اين آيه تصريح شده كه واسطه قرار دادن پيامبر براي طلب بخشش نه تنها ممنوع نيست كه سفارش هم شده است.
وهابي: اين آيه مربوط به زمان حيات پيامبر است. الآن پيامبر مرده‌است وهيچ گونه حياتي ندارد، نه چيزي مي‌فهمد ونه درك مي‌كند، نه چيزي مي‌شنو(! در اين جا تعدادي از كردهاي سني عراق كه اين مباحثه را گوش مي‌كردند به او اعتراض كردند و گفتند ما اين حرف‌هاي شما را قبول نداريم، ما معتقديم پيامبر مي‌فهمد و درك مي‌كند.
پاسخ: اولا بحث ما درباره خواستن از غير خداست، حيات و ممات فرد در آن دخالتي ندارد اگر استغاثه به غير خدا جايز نيست، زنده بودن و مرده بودن آن دخالتي ندارد. براستي خواستن از غير خدا كه در قيد حيات باشد از نظر شما مانعي ندارد؟ پس اشكال شما دراستغاثه نيست اشكال در اين است كه پيامبر و امامان در قيد حيات نيستند و از آن‌ها نمي‌توان چيزي خواست يعني اگر زنده بودند مانعي ندارد. اگر براي شما ثابت كنم كه آن‌ها زنده‌اند اشكال شما برطرف مي‌شود. روي پنجره خانه حضرت نوشته‌ايد” هنا محل السلام علي رسو ل ا…” اگر چيزي نمي‌فهمد چگونه به ايشان سلام مي‌كنيد؟
وهابي: او عند ا… زنده است و ملائكه مامورند تا اين سلام را به ايشان برسانند.
پاسخ: ماهم نمي گوييم كه حضرت در قبر زنده اند بلكه عند ا… زنده اند همان گونه كه ملائكه سلام‌ها را به ايشان مي‌رسانند استغاثه‌ها را هم به ايشان مي‌رسانند. همان گونه كه پاسخ سلام كه واجب است به شما داده مي‌شود پاسخ ما نيز داده مي‌شود و مشكل ما حل مي‌گردد. مردم ما حتي اهل سنت در كشور ما بارها با استغاثه به امامان عليهم السلام بويژه امام رضا (ع) شفا گرفته و مشكلات خود را حل كرده‌اند. ما بر اساس آموزه‌هاي قر آن “ولا تقولوا لمن يقتل في سبيل ا… اموات بل احياء و لكن لا تشعرون” معتقديم امامان و پيامبر( ص) زنده اند ولي شما شعور درك اين حيات را نداريد. چگونه مي‌شود شهيدي كه در راه خدا و پيامبر و ائمه كشته شده زنده باشد ولي پيامبر و ائمه كه خلفاي خدا بر زمين هستند از هيچ حياتي برخوردار نباشند؟
در اين لحظه وي از شدت خجالت سرش را به زير افكنده بود و فكر مي‌كرد كه چه پاسخي بدهد. به او گفتم قرآن ما را به تدبر و تفكر دعوت كرده است، سعي كن هر آن چه را كه به شما مي‌گويند درباره‌اش تامل كني و از اظهار نظر عجولانه بپرهيزي. بحث پايان يافت، به يك ديگر دست خداحافظي داديم و او رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *